Vitamina C (Acid ascorbic, Acid cevitaminic) ce este?

Solubilă în apă. Majoritatea animalelor îşi sintetizează propria vitamină C, dar oamenii, maimuţele şi cobaii trebuie să şi-o procure din alimente. îndeplineşte un rol primordial în formarea colagenului — factor esenţial în creşterea şi refacerea celulelor ţesuturilor, a gingiilor, vaselor sangvine, oaselor şi dinţilor. Ajută la absorbţia fierului în organism. Se măsoară în miligrame. Este consumată mult mai repede în condiţii de stres. Doza zilnică necesară pentru adulţi este de 60 mg; la gravide şi femei ce alăptează se sugerează o creştere de până la 70-95 mg. Fumătorii Şi vârstnicii au nevoie de cantităţi sporite de vitamină C (fiecare ţigară fumată distruge între 25 şi 100 mg acid asorbic). Se recomandă în tratamentul preventiv al morţii subite la nou-născuţi.

Ce poate face ea pentru dumneavoastră?

Ajută la vindecarea rănilor, a arsurilor şi a gingiilor sângerânde. Măreşte eficienţa medicamentelor folosite în tratamentul infecţiilor lunare. Accelerează cicatrizarea post-operatorie. Menţine scăzut nivelul colesterolului din sânge. Contribuie la prevenirea unui mare număr de infecţii virale şi bacteriene, stimulând, în general, sistemul imunitar. Oferă protecţie împotriva agenţilor cancerigeni. împiedică formarea nitrozaminelor (substanţe cancerigene). Acţionează ca laxativ natural. Scade incidenţa cheagurilor de sânge în vasele sangvine. Adjuvant în tratamentul răcelilor obişnuite. Măreşte durata vieţii, asigurând coeziunea celulelor de proteină. Măreşte gradul de absorbţie a fierului anorganic. Reduce efectele unui mare număr de alergeni. Previne îmbolnăvirile de

scorbut.

Afecţiuni datorate carenţei acestei vitamine

Scorbut.

Surse naturale

Citrice, afine, mure, zmeură, legume de culoare verde, roşii, conopidă, cartofi şi ardei iuţi.

Suplimente

Vitamina C este una din cele mai folosite în întreaga lume, fiind disponibilă sub aproape toate formele posibile: comprimate obişnuite, tablete cu reglare temporală, siropuri, prafuri, drajeuri. Vitamina C pură este un derivat al dextrozei din porumb (deşi nu conţine nici resturi de porumb, nici dextroză). Diferenţa între vitamina C „naturală” sauj organică” şi acidul ascorbic obişnuit constă numai în capacitatea fiecărui organism de a le asimila. Cel mai eficient supliment de vitamină C este cel care conţine întregul complex C de bioflavonoide, hesperidină şi rutină (uneori acestea din urmă sunt denumite săruri citrice). Capsulele şi] tabletele conţin în mod obişnuit până la 1000 mg substanţă activă, iar pudrele până la 5000 mg într-o linguriţă de ceai. Doza zilnică este de 500 mg până la 4 g. Cea mai bogată sursă naturală de vitamina C este fructul! măceşului care conţine bioflavonoide şi alte enzime ce permit buna asimilare a vitaminei C.

Toxicitate

Dozele mari de vitamina C pot determina formarea calculilor de acid uric şi oxalic, însă administrarea de magneziu, vitamina B6 şi cantităţi suficiente de apă băute zilnic pot îndepărta acest risc. Uneori, doze zilnice care depăşesc 10 g pot declanşa efecte secundare neplăcute cum ar fii diaree urinare excesivă şi erupţii cutanate. în astfel de cazuri este suficientă scăderea cantităţii administrate. Vitamina C este contraindicată bolnavilor de cancer supuşi chimioterapiei sau tratamentelor cu radiaţii.

Inamici ai vitaminei C

Apa, căldura, prelucrarea termică a alimentelor, lumina, oxigenul şi fumatul.

Sfat

Din cauza faptului că vitamina C este eliminată din organism în răstimp de două-trei ore de la administrare — în funcţie de cantitatea de alimente existentă în stomac — şi pentrucă este important să se menţină un nivel constant de vitamina C, eu vă recomand formula cu reglare temporală. Dozele mari de vitamină C pot determina modificări ale analizelor de laborator. Deci, dacă vi se prescriu analize de sânge sau urină, aveţi grijă să-1 informaţi pe medicul dumneavoastră că luaţi vitamina C, astfel încât să nu apară apoi erori de diagnostic (acidul ascorbic maschează prezenţa sângelui în materiile fecale). Rezultatul analizei de glucoza în urină recomandată diabeticilor poate fi de asemenea modificat în cazul unor doze mari de vitamină C. Dacă obişnuiţi să luaţi doze de peste 750 mg zilnic, vă sugerez să adăugaţi şi un supliment de magneziu. Acest mineral împiedică formarea pietrelor la rinichi. Monoxidul de carbon distruge vitamina C, deci locuitorii marilor oraşe trebuie neapărat să ia suplimente. Dacă urmaţi un tratament medicamentos, atunci aveţi nevoie de cantităţi mărite de vitamina C. Eficacitatea acidului ascorbic este maximă în prezenţa bioflavonoidelor, a calciului şi magneziului. Este necesar să măriţi doza de vitamină C dacă obişnuiţi să luaţi aspirină, fiindcă aceasta triplează viteza de eliminare a acidului ascorbic. Dacă luaţi ginseng, este bine să o faceţi cu trei ore înainte sau după consumarea vitaminei C sau a alimentelor ce conţin vitamină C.

-Anunț-

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here