Principiile Yin și Yang sunt cele două forte fundamentale ale universului, antagoniste și complementare. Prin Yin si Yang se înțelege unirea celor două părți antagoniste care coexistă în cadrul tuturor fenomenelor și obiectelor aflate în relație de reciprocitate. Teoria Yin Yang afirmă că universul este un tot unitar și că aceasta este rezultatul unității contradictorii a două principii Yin și Yang. Pentru chinezii antici există un Yin, precum există un Yang, unul denumind cosmosul, iar celălalt pământul. Yin nu poate exista fără Yang, așa cum Yang nu poate exista fără Yin. Yang reprezintă plenitudinea energetică, tendința la dinamism, la activitate, la pozitivism. Din punct de vedere fizic se traduce prin tonus, forță, activitate, căldură, culoare roșu galbenă etc. Yin reprezintă ,,blândețea maleabilă”, vidul de energie, tendința la inerție, pasivitate, negativism. Din punct de vedere fizic se traduce prin atonie, inconsistență, răceală, culoare albastru-verzuie etc.
Filozofia dialectică a Extremului Orient are deci ca fundament o clasificare binară aparent dualistă. Totuși, ea este în mod esențial umanistă, deoarece Yin și Yang nu sunt doar opuse și antagoniste, ci și complementare în absolut toate manifestările vieții.
Toate ființele, lucrurile și fenomenele pot fi grupate într-una sau alta din aceste categorii antagoniste și complementare. De exemplu: binele și răul, dreptatea și nedreptatea, simpatia și antipatia, atracția și repulsia, bucuria și tristețea, frumosul și urâtul, forța și slăbiciunea. Toate aceste stări ale lucrurilor coexistând în cupluri paralele, sunt mai mult sau mai puțin diferite, contrare, antagoniste și opuse. Aceasta doar în aparenta, deoarece în realitate se află într-o legătură indisolubilă în profunzimea lor intimă, transformându-se cu ușurință unul în celălalt, după cum ziua urmează nopții și invers. În universul nostru totul se transformă, se transmută în contrariul său. Au trecut mai bine de 5 000 de ani de când Extremul Orient a cercetat și studiat principiul unic aflat la baza tuturor fenomenelor. Acest principiu este o lege aplicabilă tuturor științelor, artelor, precum și filozofiei umane. Teoria Yin Yang este o filozofie foarte subtilă și profundă care stă la baza teoriei celor 5 elemente din gândirea chineză, a lui ,,Nei-Jing”, opera clasică fundamentală a medicinii tradiționale chineze. Yin-Yang sunt ,,două mâini ale infinitului” care produc, animă și distrug totul în univers. Yin-Yang constituie baza întregului univers, fără de care acesta n-ar putea exista. La toate nivelurile, de la galaxii până la atomi, se manifestă legea unică Yin-Yang. Întregul univers este animat de oscilațiile celor două forte vectoriale Yin-Yang.
Ființele, lucrurile și fenomenele ce se găsesc în univers nu sunt decât combinații multiple și variate de Yin-Yang, polarizări ale energiei cos mice primare. Toate acestea nu sunt decât echilibre dinamice Yin-Yang. Nimic nu se află într-o stabilitate absolută sau într-o imobilitate completă și permanentă în univers. Totul se află într-o mișcare perpetuă, deoarece Însăși interacțiunea celor două forte Yin-Yang este perpetuă. Yin și Yang se atrag și se resping unul pe celălalt în mod continuu. Nimic nu este complet Yin sau complet Yang. Yin-Yang sunt relative. Acțiunea și mutațiile lui Yin-Yang sunt permanente și universale. În timp și spațiu Yin devine Yang și Yang devine Yin. Omul, ca entitate individuală universală, depinde de mediul său, este un produs și o transformare a acestui mediu. Organismul uman primește energie din mediu și o consumă apoi în folosul acestuia. Celulele organice, cele mai mici unități ale organismului uman, se distrug și se reproduc necontenit. Evoluția organică este de fapt evoluția universală la scară miniaturală.
Când Yin și Yang se află în echilibru și se controlează reciproc, organismul se găsește în stare de sănătate sau de echilibru. Principiul Yin-Yang este prezent în toate aspectele teoriei medicale chineze, fiind instrumentul folosit pentru a explica structura organică a corpului uman, funcțiile fiziologice ale acestuia, legile care stau la baza originii și evoluției bolilor, dar poate servi în același timp drept ghid în fixarea diagnosticului și a tratamentului bolilor. Conform acestei teorii corpul uman este organizat din două părți legate structural, dar opuse, Yin și Yang.
Astfel, în descrierea schemei corporale, partea superioară a corpului este Yang, iar cea inferioară Yin.
Suprafața corpului este Yang, interiorul organismului este Yin. Partea anterioară este Yin, cea posterioară este Yang. De asemenea, conform teoriei medicale chineze există 6 organe Yang: intestinul subțire, intestinul gros, stomacul, vezicula biliară, vezica urinară și ,,trei focare”, element a cărui na tură organică nu este perfect clarificată în textele clasice (acesta este un organ ,,având un nume”, dar ,,fără consistență materială”). Este, de fapt, o relație funcțională intre organele care reglează funcția apei în organism: plămâni, splină și rinichi. De asemenea există 6 organe Yin: inima, plămânii, splina, ficatul, rinichii și pericardul (scutul protector al inimii), considerat doar teoretic al 6-lea organ Yin, deoarece din punct de vedere clinic pericardul nu este separat de inimă.
Boala nu este decât un dezechilibru Yin-Yang mai mult sau mai puțin pronunțat. Când cele două elemente se găsesc în stare normală, se controlează reciproc și mențin un echilibru relativ. Aceasta este condiția fundamentală a unei activități vitale normale. În acest caz, Yin și Yang coexistă În cadrul unui proces comun de opoziție și interdependență indestructibilă. Yin reprezentând substanța, iar Yang funcția vitală, primul stând la baza celui de al doilea, iar cel de al doilea fiind forța motrice de producere a celui dinții. Apariția bolilor și evoluția lor sunt legate de factori opuși:
1) factorul de rezistență la boală denumit ,,energie corectă” a omului (Zheng Qi),
2) factorul patogen denumit ,,energie perversă” (Xie Qi).
Energia corectă cuprinde o parte Yin și o parte Yang, În același mod exis tind și energii perverse Yang și Yin. Opoziția celor doi factori poate antrena un dezechilibru, iar boala va apărea conform unuia din procesele patologice următoare:
a) intensificare unui aspect Yin sau Yang antrenează slăbirea celuilalt aspect;
b) slăbiciunea constituțională a lui Yin sau Yang conform formulei clasice chineze Yin deficient înseamnă Yang în exces, Yang deficient înseamnă Yin înfloritor”;
c) slăbiciunea simultană a celor două aspecte;
d) transformarea unuia din aspecte în contrariul său. Conform lui Nei Jing după un efort exagerat va urma repausul, un Yang excesiv va deveni un Yin”.
Cauza fundamentală a apariției și evoluției bolilor fiind un dezechilibru Yin-Yang, orice simptom simplu sau complicat, stabil sau mobil, va putea fi catalogat drept un simptom Yin sau un simptom Yang. În stabilirea unui diagnostic este necesar să se facă distincția Intre Yin și Yang pentru fixarea cit mai corectă a naturii bolii. Astfel, o fizionomie luminoasă ține de Yang, pe când una ternă ține de Yin. O voce puternică este aspect Yang, pe când o voce slabă este aspect Yin. Un plus superficial, amplu, moale este Yang, iar pulsul Yin este mic, lent. A regla pe Yin sau Yang, a restabili echilibrul relativ dintre ele, iată principiul de tratament al medicinii tradiționale chineze. Aceste principii se regăsesc în opera clasică Su-Wen:
Capitolul 5: ,,În cazul unei boli Yang se tratează Yin iar în cazul unei boli Yin este tratat Yang”.
Capitolul 74: ,,Se încălzește ceea ce este rece sau se răcește ceea ce este cald. Trebuie observat cu atenție până ce nu este afectată starea de sănătate”.