Inotul

0
inotul

Inotul este una din ramurile sportive cele mai accesibile. Se poate înota de la varsta de 5 ani pană la adanci bătranete. Inotul ajută la întărirea sănătății şi favorizează îndeosebi dezvoltarea plămanilor. Afară de aceasta, fiecare om trebuie să ştie să înoate, deoarece aceasta il ajută într-o serie de cazuri să evite pericolul pe apă.

Inotătorul utilizează rezistenta apei ca sprijin pentru mişcările de vislit ale mainilor şi picioarelor, care comunică corpului său o mişcare de inaintare.

Scufundandu-se in apă, înotătorul pierde din greutatea sa, conform cu noscutei legi a lui Arhimede, atat cat reprezintă greutatea volumului de apă dislocat de corpul său. De aceea in apă aproape nu este nevoie de activitate musculară, necesară pe uscat, pentru a mentine o anumită pozitie a corpului. Aflandu-se în apă, omul poate efectua uşor mişcările de vislit din maini şi picioare cu o intensitate şi durată care pe uscat ar cere o mare cheltuială de energie şi ar provoca o oboseală puternică. Viteza de deplasare în cazul înotului sportiv pe distanta de 1000 m atinge 1 m pe secundă, iar pe distanta de 100 m, 1,75 m pe secundă.

Corpul înotătorului suportă, nu numai presiunea hidraulică a apei din toate părtile, ci întîmpină şi rezistenta apei la mişcare. Aceasta îngreunează inspiratia si contribuie la o expiratie mai profundă. De aceea, înotul exercită asupra organismului, nu numai o actiune generală de fortificare şi călire, datorită antrenăriinumeroşilor muşchi care participă la el şi şederii în apă rece, ci serveşte şi ca gimnastică excelentă pentru organele respiratorii. Inotul dezvoltă muşchi inspiratori si piratori, si măreste mobiltte toracice. Insă pentru a utiliza influenta favorabilă a înotului trebuie să fi stăpini pe mecanismul respiratiei in timpul înotului şi sa coordonam inspiratia şi expiratia cu mişcările miinilor. Pentru aceasta, inspiratia se face energic pe gură, iar expirația se face lent în apă.

La înotătorii buni, în urma a ecestei gimnastici respiratorii sistematice ajunge la 5 000-7 300 cm3.

Din diversele stiluri de inot, craul este cel mai rapid şi cere cea mai mare cheltuială de energie, iar brasul este cel mai lent și cere o încordare mai mică. De aceea, brasul se poate recomanda oamenilor in varstă.

Conductibilitatea termică a apei de este mai mare decit conductibilitatea acrului. De aceea in apă creşte pierderea de căldură a organismului. La oamenii în varstă, producerea de căldură în organism este scăzută, termoreglarea este usor slăbită, iar ei sant sensibili la frig şi predispuşi la răceli. lată de ce ei pot să se scalde şi sã înoate numai în zilele călduroase de vară, la o temperatură a apei nu mai mică de 22°. Aflandu-se în apă, ei trebuie obligatoriu să se mişte. La început trebuie să se scalde 3-5 minute, iar apoi durata scăldatului se poate mări treptat pînă la 15-20 de minute. In nici un caz nu este permis să se stea pînă la aparitia frisoanelor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here