Ce este Vitamina B1 (Tiamina)?

Este o vitamină hidrosolubilă — solubilă în apă. Asemeni tuturo vitaminelor din complexul B, cantităţile în exces sunt eliminate în procesul de excreţie fără a fi stocate în corp; trebuie înlocuite zilnic. Unitatea de măsură folosită: miligramele. Fiind sinergetice, vitaminele B sunt mult mai eficiente luate împreună decât separat. Vitaminele Bl, B2 şi B6 trebuie administrate în cantităţi egale (de exemplu: câte 50 mg din fiecare). Doza zilnică necesară pentru adulţi este de 1 — 1,5 mg. în timpul gravidităţii şi al alăptării doza necesară creşte la 1,5 — 1,6 mg. Perioadele de boală, de stres şi post-operatorii cer mărirea cantităţii de vitamină B1. Este cunoscută şi sub numele de „vitamina stării morale” datorită efectelor benefice asupra sistemului nervos şi stării psihice. Are un uşor efect diuretic.

Ce poate face ea pentru dumneavoastră?

Stimulează creşterea. Ajută digestia, în special a carbohidraţilor. Asigură funcţionarea în limite normale a sistemului nervos, a muşchilor şi a inimii. Ajută la prevenirea răului de mare sau de avion. Diminuează durerile de dinţi post-operatorii. Adjuvant în tratamentul zonei zoster.

Surse naturale de vitamină B1

Drojdie de bere, orez nedecorticat, cereale neprelucrate, grâu integral, făină de ovăz, alune, carne de porc fără grăsime, organe, majoritatea legumelor, tărâţe, lapte.

Suplimente

Disponibile în diverse dozaje — în mod obişnuit 50, 100 şi 500 mg. Are eficacitatea mai puternică în formula B complex, în cantităţi egale cu vitaminele B2 şi B6. Este chiar mai eficientă când formula conţine acid pantotenic forte, acid folie şi vitamina B12. Doza zilnică obişnuită este de 100 — 300 mg.

Toxicitate

Nu se cunosc efecte negative ale acestei vitamine. Orice cantitate în exces este eliminată prin urină, fără a putea fi stocată în ţesuturi sau organe. S-au înregistrat rare simptome determinate de dozele excesive (peste 5 — 10 g zilnic): palpitaţii, herpes, edeme, nervozitate şi reacţii alergice.

Inamici ai vitaminei B1

Prelucrarea termică a alimentelor distruge adesea vitamina B1.

Alţi duşmani: cofeina, alcoolul, apa, estrogenii, aerul, antacizii şi sulfamidek.

Sfat

Dacă sunteţi fumător, dacă obişnuiţi să beţi alcool sau dacă consuma cantităţi mari de zahăr, atunci aveţi nevoie de suplimente de vitamina Bl.

Dacă sunteţi gravidă, dacă alăptaţi sau dacă luaţi anticoncepţionalei necesităţile dumneavoastră de vitamină Bl sporesc. Dacă obişnuiţi si luaţi după masă pastile ce diminuează aciditatea gastrică, riscaţi să pierdeţj tiamina pe care v-au furnizat-o alimentele consumate. Dacă sunteţi supuJ unui stres de orice natură — boală, anxietate, traume fizice sau psihicei convalescenţă — organismul dumneavoastră are nevoie de doze sporit^ de B complex, deci şi de tiamină.

-Anunț-

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here